מסעדות ללא גלוטן בפראג

פראג ללא גלוטן – פראג לצליאקים פראג נחשבת לאחת הערים הכי ידידותיות לצליאקים ומרבית המקומות שם מקבלים אישור על כך מאיגוד הצליאק המקומי. קבלו את רשימת פראג ללא גלוטן של סיורי אוכל בפראג  

לפניכם המדריך המלא למסעדות ללא גלוטן בפראג המתאימות לרגישים לגלוטן וצליאקים בפראג 

פראג בירת הרפובליקה הצ'כית, היא אחת הערים היפות והמפורסמות באירופה. העיר שוכנת על גדות נהר הוולטאבה ומציעה שילוב ייחודי של היסטוריה, תרבות ואמנות, עם מונומנטים מרשימים, גשרים מרהיבים ורחובות מרוצפי אבנים. פראג ידועה בכינויה "העיר הזהובה" ו-"העיר עם מאה הצריחים" בשל הארכיטקטורה היפה שלה והמגוון הרחב של מבנים היסטוריים.

 המטבח הצ'כי המסורתי הוא עשיר וטעים, ומבוסס בעיקר על בשרים, תפוחי אדמה וכרוב. מנות נפוצות כוללות את ה"Svíčková" בשר בקר צלוי ברוטב שמנת עשיר, וכופתאות – ניתן להפוך את המנה ללא גלוטן ומתאימה לצליאקים ולרגישים לגלוטן על-ידי הורדת הכופתאות מהמנה.

Guláš גולאש- תבשיל בשר עשיר עם בצל ותבלינים. הגולאש הצ'כי המסורתי לא מכיל אומנם קמח אך בהמון מקרים עלול להכיל פירורי לחם ולכן לא תמיד מתאים למי שנמנע מגלוטן, חשוב לבדוק עם הצוות של המסעדה. 


Pečená kachna -ברווז צלוי בתנור, לרוב מוגש עם כרוב כבוש ותפוחי אדמה.

 Česnečka – מרק שום חם, לעיתים כולל גם תפוחי אדמה ובשר מעושן. לרוב לא מכיל גלוטן, אך יש לוודא שאין בו תוספות של מרכיבים מכילי גלוטן כמו פירורי לחם.

בשנים האחרונות פראג הפכה ליעד קולינרי בינלאומי. בעיר ישנן מסעדות רבות המציעות מגוון רחב של מטבחים מכל רחבי העולם, כולל איטלקי, צרפתי, אסיאתי, ים תיכוני ועוד. כמו כן, פראג היא גם עיר ידידותית לאנשים עם מגבלות תזונתיות, כולל חולי צליאק ורגישים לגלוטן ויש בה שפע של אפשרויות למסעדות ללא גלוטן. מסעדות רבות מסמנות בבירור את המנות המתאימות, וישנן גם מסעדות ללא גלוטן לחלוטין. 

איך מזהים מנות ללא גלוטן בפראג?

 במסעדות רבות בפראג ובאירופה בכלל, נהוג לסמן את המנות בתפריט במספרים שמייצגים אלרגנים שונים, כדי להקל על אנשים עם מגבלות תזונתיות כמו מטיילים עם צליאק, רגישות לגלוטן, רגישות ללקטוז (חלב) או בעלי אלרגיות אחרות. 

להלן הסימון המלא לאלרגניים (בפראג ובצכיה בכלל), שמופיע על פי חוק בכל תפריט בעיר: 

  • דגנים המכילים גלוטן
  • סרטן ומוצריו
  • ביצים ומוצריהן
  • דגים ומוצריהם
  • בוטנים ומוצריהם
  • פולי סויה ומוצריהם
  • חלב ומוצריו (כולל לקטוז)
  • אגוזים: שקדים, אגוזי לוז, אגוזי מלך, קשיו, פקאן, אגוזי ברזיל, פיסטוקים, אגוזי מקדמיה ומוצריהם
  • סלרי ומוצריו
  • חרדל ומוצריו
  • זרעי שומשום ומוצריהם
  • דו תחמוצת הגופרית וסולפטים
  • לופין ומוצריו
  • רכיכות ומוצריהן

ראו לדוגמה: 



ניתן גם לשאול או לבקש מנה ללא גלוטן בצ'כית "bez lepko" או באנגלית “gluten-free”.

 מסעדות מומלצות ללא גלוטן:

 Alriso Risotteria Italiana 

מסעדה לצלייאקים בפראג?

קבלו את זאת!

מסעדה איטלקית לחלוטין ללא גלוטן!

כל המנות במסעדה הן ללא גלוטן כך שהיא אידיאלית לחולי צליאק בפראג ולאנשים הרגישים או הנמנעים מגלוטן. המסעדה מציעה מגוון רחב של מנות ריזוטו עם תוספות שונות, כמו פירות ים, פטריות, ירקות ובשרים שונים. בנוסף לריזוטו, המסעדה מגישה גם פסטות קלאסיות (בולונז, קרבונרה) דגים ובשרים המוכנים בסגנון איטלקי מסורתי, כל זאת ללא גלוטן. יש מגוון קינוחים איטלקיים מסורתיים ללא גלוטן, כולל טירמיסו ופנקוטה. אני נהניתי ממנת פסטת פירות-ים -שרימפס, מולים וקלמארי, המנה מדגישה את הטעמים העדינים של פירות הים ומשלבת אותם עם הפסטה ללא גלוטן בצורה מושלמת וכוס Sauvignon Blanc יין לבן שמשתלב מצוין עם המנה. המסעדה בסגנון איטלקי נעים וידידותי וכמות הפרמזן הארומטי שמגרדים כשלג מעל כל מנה מבטיח שזו בחירה מצוינת.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


 "לאן כדאי ללכת כדי לאכול אוכל צ'כי ללא גלוטן"?

Tāst  מקומית ורומנטית 

 במרחק נגיעה ממרכז העיר, ממוקמת מתחת לטירה המפורסמת של פראג, נמצאת מסעדה קטנה המכבדת איכות ופשטות. המקום מציע תפריט קטן ומשתנה, ומטבח פתוח בו כל המנות מבושלות לעיניך. המסעדה כוללת מגוון רחב של יינות ומאכלים שאינם מכילים גלוטן ומתאימים לחולי צליאק ולרגישים לגלוטן. המסעדה מתאימה במיוחד לערב רומנטי ואינטימי, והתיירים שעובדים קשה, כמוכם! יגיעו למסעדה כמו זאת. מומלץ מאוד להזמין מקום מראש, ולבקש לשבת בטרסה הקטנה כדי ליהנות מהנוף מרהיב של פראג.

מנות מומלצות: 

Bohemian trout fillet דג פורל מוגש עם תפוחי אדמה, רוטב שמיר, קישואים, קוויאר וסאליקורניה. Veal tenderloin – פילה עגל מוגש עם פירה סלרי ואספרגוס. 

Czech semolina pudding – פודינג צ'כי מוגש עם אגס, צימוקים ואגוזים.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


"פיצה ללא גלוטן בפראג?"

Pizza Bertoldi Vinohrady

 פיצה אותנטית ללא גלוטן בפראג

בלב שכונת vinohrady הידועה בעיצוב האדריכלי הייחודי, הקלאסי והיפה שלה. וכן בריכוז הגבוהה של סטודנטים בינלאומיים שלומדים באוניברסיטת צ'ארלס ובמוסדות ההשכלה הגבוהה של פראג. נמצא מקום קטן שמגיש פיצה טעימה להפליא, גם ללא גלוטן ומתאימה לאלרגיים כמובן, ובאווירה רגועה ואינטימית. המסעדה מכינה פיצות ללא גלוטן עם בצק דק, פריך וטעים, תוך שימוש במרכיבים איכותיים וטריים, כמו מוצרלה ובוראטה מאיטליה ונקניקי פרושוטו ברמה הגבוהה ביותר. את כל הפיצות ניתן לבקש ללא גלוטן, אני ממליצה במיוחד על פיצה Margarita di Bufala הקלאסית, על פיצה Mexicana החריפה עם סלמי ופלפל חלפיניו וגם על פיצה Crude Prosciutto עם פרושוטו, רוקט וגבינת גרנה פדנו. אני ממליצה בימי הקיץ לשבת בחלק החיצוני של המסעדה ולהנות ממזג האוויר הנעים והשמשי לרוב. ההזמנות מהמסעדה זמינות גם באפליקציה WOLT עד השעה 23:00 בלילה. אגב, באפליקציית wolt ניתן לסמן "מסעדה ללא גלוטן" ולראות את כל האפשרויות ללא גלוטן המתאימות לרגישים לגלוטן ולחולי צליאק.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


 La Finestra in Cucina  

איטלקית, מודרנית במדריך מישלן

 בחירה נהדרת למי שמחפש חווית אכילה איטלקית אותנטית ואיכותית בלב העיר ההיסטורית של פראג. המסעדה מתמקדת באוכל איטלקי מסורתי עם גישה עדכנית ויצירתית. היא ידועה במנות ים ומנות בשר שמשגשגות בטעמים עשירים ומורכבים. בין המנות המומלצות ללא גלוטן בתפריט נמנות: Polpo alla Griglia – תמנון על הגריל. התמנון נצלה בצורה מושלמת, עם טעמי עישון וגחלים ארומטיים שמשתלבים בצורה נהדרת עם רוטב קליל ותוספות של ירקות עונתיים. Tartufo e Funghi Risotto - ריזוטו עם פטריות כמהין, שמנת ופרמזן. הריזוטו עשיר בטעמים עם ניחוחות כמהין עזים, מה שהופך אותה למנה מושלמת למי שמעריך את הקלאסיקות האיטלקיות. Beef tartare - טרטר בקר מעולה עם תפו"א קריספיים, צלי חזיר, חרדל שחור וכרישה. המסעדה פתוחה לארוחות צהריים וערב, ומומלץ להזמין מקום מראש דרך אתר המסעדה.

 השירות במסעדה זו מצוין וחשוב לציין במעמד ההזמנה שאתם חולי צליאק או נמנעים מגלוטן כדי להיות בטוחים שיכווינו אתכם לאופציות הרבות ללא גלוטן במסעדה.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


"היכן מומלץ לאכול ארוחות בוקר ללא גלוטן בפראג?"

 Den Noc 

 ארוחת בוקר, פנקייקים 

במסעדה הקטנה והחבויה Den Noc, תמצאו שילוב מושלם של פנקייקים ללא גלוטן, קפה איכותי ומיקום נוח במרכז העיר פראג. כל אלה הופכים אותה לאופציה מצוינת לארוחת בוקר מתוקה או להפסקת קפה במהלך יום טיול ארוך. המסעדה מציעה מגוון רחב של פנקייקים, את כולם ניתן להכין ללא גלוטן, ומתאימים גם לחולי צליאק. בין האפשרויות תוכלו למצוא פנקייקים מתוקים עם שוקולד, ריבת רום-דובדבן וקצפת, או פנקייקים עם אגוזי לוז, מייפל וחמאה. כמו כן, קיימת אפשרות לפנקייקים מיוחדים כמו אלו עם מאצ'ה, גבינת מסקרפונה, תותים ושוקולד מאצ'ה. למי שמעדיף טעמים מלוחים, המסעדה מציעה פנקייקים מלוחים וקלאסיים עם סלמון, גבינת שמנת ושמיר, או פנקייקים עם פרושוטו, גבינת עזים ועגבניות. כל מנה מוכנה בקפידה תוך שימוש בחומרי גלם טריים ואיכותיים, ומוגשת בצורה אסתטית ואינסטגרמית.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


"האם יש מסעדה צמחונית ללא גלוטן בפראג?"

 Maitrea restaurace 

צמחונית, מרכזית  

מדובר במסעדה צמחונית שמגישה גם מנות נטולות גלוטן שממוקמת במרכז העיר ליד כיכר השעון המפורסמת של פראג.  Maitrea  היא חלק מהתנועה הקולינרית הצמחונית והטבעונית בעיר, ומתמקדת בהגשת מנות איכותיות, בריאות וטעימות, תוך שימוש בחומרי גלם טבעיים וטריים. בין המנות המומלצות ללא גלוטן בתפריט נמנות: Thai Tomato soup- מרק תאילנדי המבוסס על חלב קוקוס, עגבניות וכוסברה. Corn soup- מרתק תירס עשיר עם פסטו בזיליקום. Marinated Baked Cauliflower- כרובית צלויה במרינדה, פירה תפוחי אדמה עם צ'יבס, מיונז אבוקדו. 

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


פאבים וברים ללא גלוטן: בפראג, תרבות הבירה והשתייה היא חלק בלתי נפרד מהחיים היומיומיים של התושבים והמבקרים. העיר מציעה מגוון רחב של ברים ופאבים שמתמקדים בבירות מקומיות ובינלאומיות, ותרבות הבירה בפראג מאוד פופולרית. 


 "היכן ניתן למצוא בירות ללא גלוטן בפראג?"

BeerGeek 

 מקומי, צעיר 

פאב ה"BeerGeek" הוא מקום נפלא לחולי צליאק ורגישים לגלוטן בפראג שהם גם חובבי בירה מושבעים. בפאב זה תוכלו למצוא מעל 30 ברזים עם מבחר רחב של בירות מקומיות ובינלאומיות שביניהם גם מבחן אפשרויות ללא גלוטן, במיוחד של מותג הבירות הצ'כי Sibeeria. המקום ידוע באווירתו האורבנית והקלילה, ובתפריט תמצאו את מנות הכנפיים המטוגנות המפורסמות שלהם עם מגוון רטבים שונים. אני ממליצה על הכנפיים ברוטב דבש  וחרדל " Honey Dijon Mustard" ללא גלוטן כמובן, ולאמיצים יש כנפיים חריפות שנקראות " Godzilla" זהירות! חריף מאוד. ואפילו מנת כנפיים עם פלפל ה-Carolina reaper שנחשב לחריף בעולם. כל המנות המוזכרות לעיל הן ללא גלוטן ומתאימות לחולי צליאק ולנמנעים מגלוטן. בתפריט תמצאו לפחות שלוש אפשרויות של בירות ללא גלוטן, לפעמים בבקבוק וסיידר תפוחים אלכוהולי שגם הוא ללא גלוטן. הפאב נמצא במעין מרתף מתחת לרחוב והאווירה אותנטית ומגניבה. המטבח פתוח עד חצות ולכן המקום מושלם למאנצ' ליילי.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


"היכן ניתן למצוא בר קוקטיילים ללא גלוטן בפראג?" 

 BOHO  בר קוקטיילים, שכונתי  BOHO בפאב שכונתי קטן זה תמצאו תפריט רחב של קוקטיילים ללא גלוטן המתאימים לחולי צליאק. החל מהקלאסיקות המוכרות כמו: Negroni, Manhattan או Daiquiri שמבוססים על רום, קמפרי וג'ין ולכן אינם מכילים גלוטן. ועד ליצירות מקוריות ושילובי טעמים ייחודים כמו מאצ'ה בקוקטייל “Matcha rose sour”, "BOHO Spritz" בניחוח יין לבן ולימון או "INK rave" קוקטייל עם פיסקו, וודקה, לבנדר ואוכמניות. הבר מעוצב בסגנון ייחודי שמייצר אווירה רומנטית ואינטימית, עם תאורת אווירה חמה פינות ישיבה נעימות. 

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


La Cave D’Adrien כאן התשובה לשאלה: "היכן ניתן למצוא בר יין ללא גלוטן בפראג?" כתובת: 18, Americká 649, 120 00 Praha 2 La Cave D’Adrien– במקום צנוע וייחודי, מעט רחוק מהמרכז התיירותי של העיר, נמצא בר יינות צרפתי אותנטי, בניהולו של בחור מדרום צרפת. הבר מאופיין באווירה רומנטית ובעיצוב קלאסי ומרשים, תוך שמירה על אווירה אינטימית ומשוחררת. המקום מציע מגוון של יינות משובחים ומנות ראשונות אותנטיות ללא גלוטן, שמלוות את היין בצורה האולטימטיבית. לעיתים קרובות, הבר מארח אמני מוזיקה חיה המעניקים אווירה נעימה ומוזיקלית בקלידים או בגיטרה. הבר פתוח עד שעות הלילה המאוחרות והוא היעד המושלם לסיום יום עמוס של טיולים. כאן תוכלו להירגע ולהתפנק עם כוס יין משובח.

לאתר המסעדה

המסעדה בגוגל מפות


 סופרמרקטים: Albert – ברשת סופרים מפורסמת זו, בעלת עשרות סניפים בפראג, תמצאו מדור ענק, ייעודי ללא גלוטן. תמצאו שם לחמים ללא גלוטן, חטיפים, דגנים, קמחים, פסטות שוקולדים ועוד. אני ממליצה במיוחד על המותג הגרמני המצוין Schär .  חשוב לשים לב שברשימת המרכיבים שעל כל מוצר מודגשים האלרגנים השונים. ניתן לבדוק אם המרכיבים pšenice (חיטה), lepek (גלוטן) או ječmen (שעורה). 

כדאי להשתמש בגוגל תרגום כדי לצלם את רשימת המרכיבים ולקבל תרגום מלא לעברית.


 בירה ללא גלוטן בפראג

 מותאמת במיוחד לאנשים שרוצים ליהנות מבירה מסורתית מבלי להיחשף לגלוטן. תהליך הייצור שלה כולל הסרה או פירוק של הגלוטן, תוך שמירה על מאפייני הטעם והארומה של הבירה המקורית. ברשתות הסופרמרקטים כמו אלברט (Albert), לידל (Lidl), בילה (Billa),  טסקו (Tesco) תוכלו לרב למצוא מדור שלם של מוצרים ללא גלוטן וביניהם בירות ללא גלוטן מכל מותגי הבירות המפורסמים של פראג. רשימת הטופ 5 בירות ללא גלוטן בפראג שניתן למצוא ברשתות הסופרים: 

  • בירה ברנרד ללא גלוטן   "Bernard bezlepkovy" - בירת ברנרד ללא גלוטן היא גרסה של בירה קלאסית צ'כית מבית מבשלת ברנרד, המיוצרת במיוחד עבור אנשים עם רגישות לגלוטן או מחלת צליאק. מדובר בבירה בהירה וצלולה ששומרת על הטעם המסורתי של בירת ברנרד, הכולל מרירות מאוזנת עם טעמים עשירים של לתת וכשות.
  • בירת דאורה דאם ללא גלוטן "Daura Damm" בירה מבית המבשלה הספרדית Damm, שמיוצרת במיוחד עבור אנשים עם רגישות לגלוטן או מחלת צליאק. מדובר בבירת לאגר קלילה ומרעננת חלקה ונעימה עם סיומת יבשה.
  • בירה סציליה CECILIA gluten free בירת צ'כית ללא גלוטן המיוצרת על ידי מבשלת Žatec, אשר מתמחה בבירות ללא גלוטן. עשירה ומאוזנת, עם טעמים ברורים של לתת שעורה קרמלי, מעט מתיקות, ומרירות מעודנת של כשות.
  • קלוק 11 Clock 11 gluten free pale ale בירה צ'כית מבית מבשלת Clock, הידועה בבירות המיוחדות והאיכותיות שלה. הגרסה ללא גלוטן של ה-Clock 11 Pale Ale נועדה להציע את הטעמים המלאים והמורכבים של Pale Ale מסורתי תוך התאמה לאנשים עם רגישות לגלוטן או מחלת צליאק. הבירה בעלת פרופיל טעמים מורכב הכולל שילוב של מרירות כשותית מאוזנת עם טעמים פירותיים של הדרים, מנגו ואננס, יחד עם לתת מתוק ומעט קרמלי.
  • פרדיננד Ferdinand Gluten free light lager Premium 12 מדובר בבירה צ'כית קלילה ומרעננת עם מתיקות עדינה של לתת ומרירות מאוזנת של כשות. הטעמים נקיים ומאוד נעימים.

 מאיזה מסעדות מומלץ להימנע לחולי צליאק ורגישים לגלוטן בפראג? בשנות ה-90, לאחר קריסת המשטר הקומוניסטי בצ'כוסלובקיה החלה הגירה של ויאטנמים לפראג. בשנים אלו, השלטון החדש בפראג נפתח להשפעות זרות, ותחום התרבות והמסעדנות נפתח למגוון רחב יותר של סגנונות וגסטרונומיה בינלאומית. חלק מהמהגרים הויאטנמים הגיעו כסטודנטים, רובם בעקבות אפשרויות תעסוקה חדשות, ובסופו של דבר, הם הקימו קהילות קטנות בעיר שהשפיעו על המגוון הקולינרי המקומי. בישול ויאטנמי, המוכר בטעמים הרעננים והמאוזנים שלו, זכה לתשומת לב רבה בפראג. במהלך השנים, הוקמו מספר רב של מסעדות שמציעות את המטבח הויאטנמי, והן הפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות הקולינרית של העיר. המטבח הויאטנמי מציע מגוון מנות המבוססות על חומרי גלם טריים, עשבי תיבול ורוטבים ייחודיים שמעניקים למנות טעמים מובהקים ונעימים. עם זאת, אנשים עם רגישות לגלוטן צריכים להיזהר כאשר מבקרים במסעדות אסייתיות בפראג, ובמיוחד במסעדות ויאטנמיות, מסיבות מסוימות. ראשית, הרטבים האסייתיים הנפוצים כמו רוטב סויה ורוטב טריאקי שמכילים גלוטן, ומשתמשים בהם בהכנת מגוון רחב של מנות. רטבים אלו נחשבים לחלק בלתי נפרד מהכנת רוב המנות, ולכן קשה להימנע מהם לחלוטין. שנית, פעמים רבות צוות המסעדות, במיוחד אלו המציעות אוכל ויאטנמי, עשוי להיתקל בקשיים בתקשורת עם לקוחות שאינם דוברים את השפה המקומית. צוות המסעדות עשוי להיות בעל מיומנויות אנגלית מוגבלות, מה שמקשה על הלקוחות להעביר בקשות מיוחדות, כמו דרישה למנות ללא גלוטן. כשהתקשורת אינה ברורה, קיים סיכון גבוה יותר לכך שמנות יכילו רכיבים לא רצויים. לכן, עבור אנשים הרגישים לגלוטן, מומלץ לנקוט בזהירות מיוחדת כאשר מבקרים במסעדות אסייתיות בפראג. חשוב לבדוק את הרכיבים שמצויים במנות ולוודא שניתן לתקשר בצורה ברורה עם צוות המסעדה כדי להבטיח חוויה קולינרית בטוחה ונעימה.  



שמי רוני טלמון, ואני סטודנטית לרפואה בשנה החמישית (נכון ל-2024). אני מתגוררת בפראג כבר כארבע שנים. לפני כשנתיים, גיליתי במפתיע שאני חולה בצליאק, ונאלצתי לשנות את התזונה שלי לחלוטין לתזונה ללא גלוטן. בהתחלה, חששתי שזה יהיה מאוד קשה לוותר על מזונות שעליהם הייתי מתבססת, כמו פסטה, לחם, מאפים וקוסקוס. אך עם הזמן, גיליתי שיש המון תחליפים טעימים לא פחות, ולשמחתי, העיר פראג מציעה מגוון רחב של אפשרויות ללא גלוטן, הן בסופרמרקטים והן במסעדות. היה לי חשוב לחלוק את המידע הזה בכתבה הזו, עבור התיירים הצליאקים והנמנעים מגלוטן שמבקרים בעיר. לשאלות ולמידע נוסף , אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם: @Ronnie_talmon

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.