השעון האסטרונומי של פראג




השעון האסטרונומי של פראג (Pražský orloj) הוא אחד האתרים ההיסטוריים המפורסמים ביותר בעיר, ובוודאי אחד הפלאים המכניים המרתקים ביותר בעולם. השעון, שממוקם בחזית בית העירייה הישן בכיכר העיר העתיקה, הוא השעון האסטרונומי העתיק ביותר בעולם שעדיין פועל. מאז שהותקן לראשונה בשנת 1410, הוא מהווה סמל לא רק לפראג, אלא גם לכוחה של הטכנולוגיה והאמנות בימי הביניים. בזכות המורכבות הגאונית שלו, השעון נחשב לאחת מהאטרקציות התיירותיות המרכזיות בעיר, ומשמש עד היום כאחד הסמלים הבולטים ביותר של פראג.

היסטוריה בקצרה


השעון האסטרונומי נבנה לראשונה בשנת 1410 על ידי השען מיקולאש מקאדן (Mikuláš of Kadaň) ע''פ חישוביו של יאן שינדל (Jan Šindel), פרופסור לאסטרונומיה מאוניברסיטת קארל בפראג. שיתוף הפעולה הזה הביא ליצירת שעון שמסוגל למדוד לא רק את הזמן, אלא גם להציג מידע אסטרונומי חשוב. השעון תוכנן להראות את מיקומם של גרמי השמים ביחס לכדור הארץ, מידע על מחזורי הירח והשמש, ואף חיזוי מדויק של זמני הזריחה והשקיעה. בזכות מבנהו המורכב, השעון הפך לסמל של ידע מדעי וטכנולוגי, אשר שימש גם לצרכים דתיים ותרבותיים.
במהלך השנים, השעון שופר ושודרג. בהמשך השנים גם נוספו לו לוח השנה ופסלים מכניים שמציגים דמויות סמליות, כולל 12 השליחים של ישו, שמופיעים בכל שעה עגולה במופע מכני מרשים.
המכניקה של השעון
השעון האסטרונומי מורכב ממספר חוגות מורכבות, כל אחת מהן מספקת מידע שונה:
1.השעון האסטרונומי המרכזי: חוגה זו מייצגת את הזמן בשעון המקומי של פראג, ומורכבת ממעגלי זמן שונים. בנוסף להצגת הזמן, השעון האסטרונומי מציג את מצב השמש והירח ביחס לכדור הארץ. חוגה זו מספקת מידע אסטרונומי חשוב, כולל זמני הזריחה והשקיעה. זהו כלי מתוחכם שהפך לסמל ליכולת הטכנית של תקופת ימי הביניים. השעון מציג גם את סימני גלגל המזלות, המייצגים את הקשר בין האדם לשמים, ואת השפעת הכוכבים על חיינו לפי האמונה המסורתית.


2. לוח השנה**: לוח זה נוסף לשעון בשנת 1490, והוא מעוצב באופן מרהיב. הלוח מראה את חודשי השנה, ימי חג נוצריים חשובים, ותאריכי מועדים חשובים בלוח השנה הקתולי. הלוח מקושט בסמלי גלגל המזלות שמקיפים אותו, כל אחד מהם משובץ באמנות עשירה שמאפיינת את התקופה.


3. מופע הבובות המכני: אחת האטרקציות המרכזיות של השעון היא המופע המכני שמתקיים בכל שעה עגולה בשעות היום. כשהשעון מצלצל, נפתחות דלתות קטנות בחלקו העליון, ומתוך הדלתות מופיעות 12 הדמויות של השליחים של ישו, בתצוגה מרהיבה שמרתקת את הצופים בכל פעם מחדש. מופע הבובות הוא ללא ספק אחת החוויות האייקוניות והמרתקות ביותר שמציע השעון האסטרונומי.
4. הפסלים הסמליים: השעון האסטרונומי מוקף בפסלים מרשימים שמייצגים נושאים סמליים. בין הדמויות הבולטות ניתן לראות את השלד, המייצג את המוות ומחזיק פעמון קטן, שמצלצל כל שעה עגולה ומזכיר לצופים את זמניות החיים. לידו עומדים איש עם שק מטבעות, המייצג את רדיפת הבצע, ואדם טורקי, שמסמל את האיום על הכנסייה באותה תקופה. דמויות אלו, שמתחילות לנוע עם צלצול השעון, מוסיפות ממד פילוסופי עמוק למופע, ומייצגות את הקשר שבין חיים, מוות ורדיפת עושר.


מלחמת העולם השניה


במהלך מלחמת העולם השנייה, השעון האסטרונומי ספג פגיעות קשות. בזמן הקרב על פראג בשנת 1945, בניין בית העירייה הישן נפגע קשות, והשעון האסטרונומי עצמו הושמד כמעט לחלוטין בשריפה שנגרמה מהפצצות. חלקים רבים מהשעון, כולל חלקים מהמנגנון המקורי והבובות המכניות, נשרפו ונזקקו לשיפוץ נרחב. בשנת 1948, השעון שוקם ושוחזר, תוך שימור כל החלקים ההיסטוריים ככל שניתן.
ב-2018, עבר השעון שיפוץ נוסף, שנועד לשמר את המנגנונים המורכבים שלו ולדאוג לפעילותו התקינה לאורך שנים נוספות.
אלמנטים היסטוריים מוצגים במוזיאון הלאומי
רבים מהחלקים המקוריים של השעון האסטרונומי, כמו מנגנון השעון הראשוני ולוח השנה המקורי, מוצגים כיום במוזיאון הלאומי של פראג. ביקור במוזיאון מציע למבקרים הזדמנות להכיר מקרוב את המורשת הטכנולוגית והאמנותית של השעון, ולהבין את התחכום והדיוק שבהם עבדו השענים והאומנים בתקופת ימי הביניים.
מופע השעון והחוויה בכיכר העיר העתיקה
המופע המכני שמתקיים בכל שעה עגולה הפך לחלק בלתי נפרד מהביקור בכיכר העיר העתיקה. כאשר השעון מצלצל, עשרות תיירים מתאספים בכיכר כדי לצפות במופע הבובות. מופע זה הוא חוויית חובה לכל מבקר בעיר, והשעון האסטרונומי נחשב לאחת האטרקציות התיירותיות הפופולריות ביותר בפראג.
השעון ממוקם בכיכר העיר העתיקה, שהיא אחד מהמוקדים ההיסטוריים המרכזיים בפראג. האזור סביב השעון מלא בחיים, עם מסעדות, בתי קפה, וחנויות רבות שמספקות חוויית שופינג בפראג ברמה גבוהה. לאחר ביקור בשעון ובכיכר, ניתן להמשיך לאחד מהפארקים בפראג, כמו פארק לטנה או פארק פטרין, כדי להירגע וליהנות מנופים פנורמיים מרהיבים של העיר.
פראג מציעה למבקרים חוויה קולינרית ייחודית שמומלץ לשלב עם הביקור בשעון האסטרונומי. לפני או אחרי צפייה במופע השעון, תוכלו ליהנות מסיורי אוכל בפראג, בהם תגלו את המסעדות המקומיות שמציעות מנות מסורתיות כמו גולאש צ'כי, כופתאות, וכמובן בירה צ'כית מצוינת. הסיורים האלו מאפשרים לגלות את המטבח המקומי בצורה חווייתית ומעשירה.








מפתח:

השעון האסטרונומי של פראג, כיכר העיר העתיקה פראג, מופע השעון האסטרונומי, תצוגת השליחים בשעון, היסטוריה של השעון האסטרונומי, סיורים בכיכר העיר העתיקה, השען מיקולאש מקאדן, יאן שינדל האסטרונום, לוח השנה בשעון האסטרונומי, מופעי בובות מכניות, פסלים סמליים בשעון האסטרונומי, מנגנון השעון של פראג, אטרקציות מרכזיות בפראג, בית העירייה הישן פראג, השעון מימי הביניים בפראג, שיפוץ השעון האסטרונומי, אטרקציות היסטוריות בפראג, מוזיאון השעון האסטרונומי, סיורי אוכל בפראג, טיולים בכיכר העיר העתיקה, שופינג בפראג, מסעדות בפראג, אוכל מסורתי בפראג, חנויות מקומיות בכיכר העיר, פארקים בפראג, מצודת פראג, גשר קארל, גלגל המזלות בשעון האסטרונומי, פסלים בכיכר העיר פראג, טיולים היסטוריים בפראג, אטרקציות תיירותיות בפראג, מבנים בארוקיים בפראג, סיורי ארכיטקטורה בפראג, מסלולי טיול בפראג.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.